w przedmiocie rozporządzeń Ministra Sprawiedliwości: zmieniającego rozporządzenie w sprawie opłat za czynności adwokackie, zmieniającego rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów niepłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu, zmieniającego rozporządzenie w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz zmieniającego rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów niepłaconej pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego z urzędu
Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z projektami rozporządzeń Ministra Sprawiedliwości: zmieniającego rozporządzenie w sprawie opłat za czynności adwokackie (B645), zmieniającego rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów niepłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu (B644), zmieniającego rozporządzenie w sprawie opłat za czynności radców prawnych (B642) oraz zmieniającego rozporządzenie w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów niepłaconej pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego z urzędu (B643), przekazanych przy piśmie Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości z dnia 4 sierpnia 2022 r. (znak: DLPK-IV.4670.4.2022), opiniuje je pozytywnie, z uwagami.
Krajowa Rada Sądownictwa nie znajduje uzasadnienia dla tak dużego zróżnicowania stawek minimalnych oraz opłat w postępowaniu w sprawach nieletnich zarówno o demoralizację, jak i w sprawie o czyn karalny, albowiem sprawy te mogą mieć taki sam stopień skomplikowania. Zdaniem Rady proponowana w przedmiotowych projektach rozporządzeń stawka minimalna w postępowaniu wykonawczym – w kwocie 480 zł – za czynności adwokackie i czynności radców prawnych oraz opłata w postępowaniu wykonawczym – w kwocie 240 zł, za pomoc prawną udzieloną przez radcę prawnego, czy też adwokata z urzędu, jest wygórowana i nie widać potrzeby do nadania tak dużej wagi czynnościom podejmowanym przez profesjonalnych pełnomocników w postępowaniu wykonawczym w sprawach nieletnich w stosunku do stawek przewidzianych w postępowaniu rozpoznawczym.
Krajowa Rada Sądownictwa zwraca uwagę na fakt, że zasada określona w § 17 dotychczasowych rozporządzeń Ministra Sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz w sprawie opłat za czynności radców prawnych – dotycząca podwyższenia stawki minimalnej o 20%, w sprawach w których rozprawa trwa dłużej niż jeden dzień, powinna zostać również uwzględniona w Rozdziale 3a nowych, projektowanych rozporządzeń w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz za czynności radców prawnych w sprawach nieletnich. Podobnie przewidziana, w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów niepłaconej pomocy prawnej udzielonej przez adwokata z urzędu oraz w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów niepłaconej pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego z urzędu, zasada z § 20, stanowiąca, że w sprawach, w których rozprawa trwa dłużej niż jeden dzień, opłata ulega podwyższeniu za każdy następny dzień o 20%, powinna również zostać uwzględniona w Rozdziale 3a projektowanych rozporządzeń w zakresie opłat w sprawach nieletnich.
Należy ponadto podnieść, że postępowanie wykonawcze w sprawach nieletnich z uwagi na różnorodność rozstrzygnięć sądowych, może składać się z różnych postępowań incydentalnych, które zwykle wiążą się z ustanowieniem obrońcy ad hoc. Zasadnym zatem jest, aby stawki minimalne/opłaty za czynności adwokatów, czy też radców prawnych w zakresie spraw prowadzonych w postępowaniu w sprawach nieletnich nie były sztywno ustalone, tylko zróżnicowane w zależności od podejmowanych czynności w postępowaniu wykonawczym.