Aktualności
- Szczegóły
w przedmiocie członkostwa przedstawiciela Krajowej Rady Sądownictwa – Pani sędzi Joanny Kołodziej-Michałowicz w komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na aplikację sędziowską i aplikację prokuratorską w 2024 r. (Dz. Urz. MS z 2024 poz. 219)
Zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 sierpnia 2024 r. w sprawie powołania komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na aplikację sędziowską i aplikację prokuratorską w 2024 r. ustalony został skład komisji konkursowej. W jej skład zgodnie z art. 20 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury wchodzi przedstawiciel Krajowej Rady Sądownictwa – Pani sędzia Joanna Kołodziej-Michałowicz. Legitymacja członka Rady do jej reprezentowania wynika z ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, zapewniającej Krajowej Radzie Sądownictwa, będącej konstytucyjnym organem państwa, realizację jej zadań wynikających z art. 186 ust. 1 Konstytucji RP.
Ustawa nie zawiera żadnych kompetencji Ministra Sprawiedliwości do kształtowania składu komisji konkursowej w zakresie jej członka-sędziego, przedstawiciela Rady, w tym nie zawiera umocowania do uznaniowego usunięcia członka Rady z grona członków komisji konkursowej. Komisja konkursowa powołana jest do przeprowadzenia konkursu i nie posiada kompetencji do kształtowania swojego składu osobowego, dlatego też jej apel skierowany do Ministra Sprawiedliwości o niezwłoczne podjęcie działań w celu wykluczenia sędziego – przedstawiciela Krajowej Rady Sądownictwa nie ma żadnej podstawy prawnej.
Podstawy odwołania członka komisji konkursowej wynikają z art. 20 ust. 4 w zw. z art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury
– Minister Sprawiedliwości jest zobowiązany do odwołania członka komisji konkursowej m.in w razie cofnięcia rekomendacji przez organ wskazujący kandydata. Krajowa Rada Sądownictwa nie cofnęła rekomendacji przedstawicielowi Krajowej Rady Sądownictwa Pani sędzi Joannie Kołodziej-Michałowicz. Brak jest zatem podstaw prawnych do jej odwołania.
W ocenie Rady bezpodstawne wykluczenie z prac komisji konkursowej Pani sędzi Joanny Kołodziej-Michałowicz doprowadzi do niezgodnego z ustawą ukształtowania składu komisji konkursowej i w konsekwencji do nieważności postępowań konkursowych kandydatów na aplikację sądową i aplikację prokuratorską w 2024 r.
Przewodniczący
Krajowej Rady Sądownictwa
sędzia Dagmara Pawełczyk-Woicka
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Aktualności
- Data wydarzenia: 16-09-24
- Data końca wydarzenia: 20-09-24
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Aktualności
- Data wydarzenia: 10-09-24
- Data końca wydarzenia: 13-09-24
- Szczegóły
w przedmiocie skutków powołania bez opinii KRS sędziów sądów dyscyplinarnych przy sądach apelacyjnych oraz wojskowych sądach okręgowych
Krajowa Rada Sądownictwa wypełniając konstytucyjny obowiązek stania na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów wyraża zdecydowany sprzeciw wobec decyzji Ministra Sprawiedliwości z 4 lipca i 12 lipca 2024 r. w sprawie powołania sędziów sądów dyscyplinarnych bez obligatoryjnej opinii Krajowej Rady Sądownictwa. Powołanie nastąpiło z pominięciem udziału Krajowej Rady Sądownictwa, w sposób arbitralny, nietransparentny i z rażącym naruszeniem prawa, to jest art. 110a § 1 Prawa o ustroju sądów powszechnych i art. 39b § 1 Prawa o ustroju sądów wojskowych.
Procedura opiniowania musi uwzględniać kolegialny charakter Rady, sesyjny tryb jej pracy i wyznaczony kalendarz pracy. Minister Sprawiedliwości ograniczył się do wystosowania do Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 12 czerwca 2024 roku wniosku o przedstawienie opinii o kandydatach na sędziów sądów dyscyplinarnych, któremu niezwłocznie nadano bieg, powołując zespoły do oceny kandydatów i zwracając się do Ministra Sprawiedliwości i prezesów sądów apelacyjnych o nadesłanie akt osobowych niezbędnych do zaopiniowania kandydatów, których Rada nie otrzymała w komplecie. Tymczasem Minister Sprawiedliwości nie czekając na zakończenie prac Rady powołał zgłoszonych kandydatów.
Zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Powołanie sędziów sądów dyscyplinarnych bez wymaganej opinii Krajowej Rady Sądownictwa jest działaniem contra legem i stanowi naruszenie zasady praworządności, która jest fundamentem demokratycznego państwa prawa, podważa konstytucyjność takich powołań i prowadzi do podważenia niezależności sądów i upolitycznienia sądownictwa. Pozbawia opinię publiczną możliwości zapoznania się z sylwetkami sędziów mających pełnić funkcję sędziów dyscyplinarnych.
Udział Krajowej Rady Sądownictwa w procedurze powołania sędziów dyscyplinarnych stanowi gwarancję niezależności sądownictwa od wpływów politycznych Ministra Sprawiedliwości.
Wśród sędziów dyscyplinarnych powołanych przez Ministra Sprawiedliwości w nietransparentnej procedurze, znaleźli się sędziowie, wobec których toczą się postępowania dyscyplinarne, w tym sędzia nieprawomocnie skazany dyscyplinarnie za znieważenie Prezydenta Rzeczypospolitej. Od tego wyroku Krajowa Rada Sądownictwa wniosła odwołanie, domagając się wymierzenia surowszej kary – złożenia z urzędu.
Minister Sprawiedliwości wielokrotnie podkreślał swoje przywiązanie do wysokich standardów, jakie winno spełniać sądownictwo, w tym do art. 6 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz.U. z 1993 r., Nr 61, poz. 284 ze zm.). Powołanie sędziów dyscyplinarnych z pominięciem udziału Krajowej Rady Sądownictwa skutkuje tym, że sąd dyscyplinarny powołany z rażącym naruszeniem prawa nie spełnia wymogu sądu ustanowionego ustawą, czyli nie spełnia standardów, do których odwołuje się sam Minister Sprawiedliwości.
Przewodnicząca
Krajowej Rady Sądownictwa
sędzia Dagmara Pawełczyk-Woicka
Strona 9 z 217