Aktualności
- Szczegóły
w sprawie skierowania wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350).
- Na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 186 ust. 2 oraz art. 188 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm., zwanej dalej „Konstytucją RP”), Krajowa Rada Sądownictwa wnosi o stwierdzenie, że:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w całości, tj. od §§ 1 do 14, jest niezgodne z art. 2, art. 92 ust. 1, art. 146 ust. 4 punkt 2 i art. 151 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albowiem organ, który wydał zaskarżone rozporządzenie nie jest organem tożsamym z Radą Ministrów w rozumieniu art. 146 ust. 4 punkt 2 Konstytucji RP z uwagi na nieprawidłowy jej skład;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w całości, tj. od §§ 1 do 14, jest niezgodne z art. 2, art. 7 w zw. z art. 186 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albowiem zaskarżone rozporządzenie zostało wydane przez Radę Ministrów bez zachowania trybu wymaganego przepisami prawa do jego wydania, bez zasięgnięcia opinii Krajowej Rady Sądownictwa;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w zw. z art.12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zakresie w jakim dopuszczają możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, sędziego sądu administracyjnego, sędziego Sądu Najwyższego oraz sędziego sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 92 ust. 1 w zw. z art.146 ust. 4 pkt. 1 , 2 i 12 w zw. z art. 7, art. 10 ust.1 i art. 176 ust 2 i art. 178 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zw. art.77 §1 pkt 2 i 2c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334, dalej: p.u.s.p.) w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2492, dalej: p.u.s.a.) w zw. z art. 10 ust.1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1093, dalej: uSN) w zw. z art. 70 § 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2250, dalej: p.u.s.w.) w zakresie w jakim dopuszcza możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, sądu administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji, są niezgodne z art.10 ust. 1 i 2, art. 45 ust.1, art. 173 i art. 178 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust.1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641), w związku z art.77 § 2b p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 p.u.s.a. w zw. z art. 10 ust. 1 uSN w zw. z art.70 § 1 p.u.s.w., w zakresie w jakim dopuszcza łączenie przez sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego funkcji orzekania z pełnieniem czynności w Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 10 ust. 1, art. 45 ust. 1, art. 173 i art. 178 i art. 190 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 3 ust.1 i 2 rozporządzenia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w zakresie obejmującym odwołanie sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego z funkcji przewodniczącego, zastępcy Przewodniczącego i członka Komisji jest niezgodny z art. 2, art. 10 w zw. z art. 173 w związku i art. 178 ust. 1, art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.
- Krajowa Rada Sądownictwa zastrzega możliwość uzupełnienia argumentacji w razie podniesienia przez Prezesa Rady Ministrów, Prokuratora Generalnego a jednocześnie Ministra Sprawiedliwości nowych tez uzasadniających odstępstwo od wskazanego podstawowego wzorca kontroli konstytucyjności na rzecz innych wartości chronionych konstytucyjnie.
- Do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, wraz z prawem do modyfikowania treści wniosku Krajowa Rada Sądownictwa upoważnia sędziów: dr Annę Dalkowską dr Macieja Nawackiego i Joannę Kołodziej-Michałowicz.
Strona 2 z 212