Data wydarzenia: 18-03-25
Data końca wydarzenia: 18-03-25

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 18 marca 2025 r.
w przedmiocie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw

 
Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy - Kodeks kamy wykonawczy oraz niektórych innych ustaw (UD 194) przekazanym przy piśmie Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości z dnia 6 marca 2025 r. (znak: DL-I.402.8.2024), opiniuje projekt pozytywnie, zgłaszając do niego poniższe uwagi.
Krajowa Rada Sądownictwa w pierwszej kolejności wskazuje, że rozwiązanie zawarte w art. 1 pkt 9 opiniowanej ustawy zmieniającej doprowadzi do nieuzasadnionego zwiększenia obciążenia sądów penitencjarnych. Zaproponowany w nowym brzmieniu art. 161 § 3 Kodeksu karnego wykonawczego (dalej jako „KKW”) termin wynoszący jedynie trzy miesiące do złożenia kolejnego wniosku o warunkowe zwolnienie od odbywania kary pozbawienia wolności, liczony od wydania przez sąd postanowienia o odmowie warunkowego zwolnienia jest zbyt krótki, ażeby mogła nastąpić udokumentowana zmiana w zachowaniu skazanego, uzasadniająca warunkowe przedterminowe zwolnienie.
Zwiększy to obciążenie sądów penitencjarnych, które orzekać będą często ponownie na podstawie tego samego stanu faktycznego i tożsamej opinii na temat rokowań resocjalizacyjnych skazanego. Co więcej, na skutek postępowania odwoławczego może zdarzyć się, że wniosek zostanie ponownie złożony w terminie trzymiesięcznym przed uprawomocnieniem się poprzedniego postanowienia wydanego z wniosku skazanego o warunkowe przedterminowe zwolnienie.
do złożenia skargi w trybie art. 6 § 4 KKW jest w warunkach pozbawienia wolności wystarczający dla skazanego do wystąpienia ze skargą, a Kodeks przewiduje możliwość rozpoznania skargi po tym terminie, jeżeli niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn od niego niezależnych. Dwukrotne wydłużenie terminu do wystąpienia przez skazanego ze skargą może przyczynić się również do niepotrzebnego zwiększenia obciążenia sądów penitencjarnych, w sytuacji gdy obecnie obowiązujące rozwiązanie ustawodawcze w pełni chroni prawa skazanego w przytoczonym zakresie.

Pełna elektroniczna wersja ma postać PDF

WP.420.29.2025