OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 5 grudnia 2024 r.
w przedmiocie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw
Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przekazanym przy piśmie Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 5 listopada 2024 r. (znak: SPS-WP.020.259.5.2024), opiniuje go z poniższymi uwagami.
Proponowana zmiana przepisów wprowadza istotne rozszerzenie obowiązków sądów w zakresie postępowań związanych z naruszeniami dóbr osobistych w Internecie. Nowe regulacje w Kodeksie postępowania cywilnego wprowadzają trzy tryby przyspieszone (postępowanie w sprawach o naruszenia związane z rozpowszechnianiem nielegalnych treści przeciwko osobom o znanej tożsamości, postępowanie w sprawach o naruszenia związane z rozpowszechnianiem nielegalnych treści przeciwko osobom o nieustalonej tożsamości oraz postępowanie w sprawach o naruszenia związane z rozpowszechnianiem nielegalnych treści przeciwko dostawcom usług pośrednich) mające na celu skuteczniejszą ochronę osób poszkodowanych w przestrzeni cyfrowej, celem zapewnienie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE; 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (Dz. Urz. UE L 277 z 27.10.2022, str. 1).
Krajowa Rada Sądownictwa podkreśla, że wprowadzenie takich postępowań pociągnie za sobą znaczne obciążenie sądów, co w obecnych realiach wymaga natychmiastowego wzmocnienia kadrowego w sądach okręgowych i apelacyjnych, a także dodatkowych środków finansowych na szkolenia i rozbudowę infrastruktury technicznej. Proponowane tryby przyspieszone nakładają na sądy nowe obowiązki, przewidują przy tym krótkie terminy proceduralne, mimo że dotyczą obsługi spraw technicznie złożonych oraz wymagających analizy materiałów cyfrowych - te zadania są czasochłonne i wymagają dodatkowych zasobów.
Projekt dotyczący tego rodzaju materii nie powinien być formułowany bez stosownej analizy skutków jego wprowadzenia, która mogłaby zostać przeprowadzona w ramach bardziej właściwego w tym zakresie sposobu formułowania projektu aktu prawnego tj. w ramach inicjatywy ustawodawczej Rady Ministrów przewidującego opracowanie oceny skutków regulacji (obejmującej także analizę potrzeby utworzenia wyspecjalizowanych wydziałów do rozpoznawania spraw, których dotyczą nowe regulacje czy opracowanie prognoz dotyczących liczby nowych spraw).
WP.420.101.2024
Pełna elektroniczna wersja ma postać PDF