Data wydarzenia: 19-11-24
Data końca wydarzenia: 19-11-24

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 19 listopada 2024 r.
w przedmiocie projektu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie stanowisk i wymaganych kwalifikacji urzędników sądowych i innych pracowników oraz szczegółowych zasad wynagradzania referendarzy sądowych, starszych referendarzy sądowych, asystentów sędziów, starszych asystentów sędziów, urzędników oraz innych pracowników wojewódzkich sądów administracyjnych


Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie stanowisk i wymaganych kwalifikacji urzędników sądowych i innych pracowników oraz szczegółowych zasad wynagradzania referendarzy sądowych, starszych referendarzy sądowych, asystentów sędziów, starszych asystentów sędziów, urzędników oraz innych pracowników wojewódzkich sądów administracyjnych, przekazanym do zaopiniowania przy piśmie Szefa Kancelarii Prezydenta RP z dnia 18 października 2024 r. (znak: BPU.120.6.2024.KJJ, 1129270.2648536.2149925), opiniuje go pozytywnie z uwagą.
W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa przewidziane projektem podwyżki miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, w zakresie dolnej i górnej ich granicy nie są wystarczające.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 lutego 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2023 r., przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2023 r. wyniosło 7155,48 zł - przy czym wskaźnik ten dla aglomeracji wielkomiejskich jest wyraźnie wyższy. Utrudnia to w ocenie Krajowej Rady Sądownictwa zapewnienie pełnej i właściwej obsady na stanowiskach referendarzy sądowych, starszych referendarzy sądowych, asystentów sędziów, starszych asystentów sędziów, urzędników oraz innych pracowników w wojewódzkich sądach administracyjnych.
Krajowa Rada Sądownictwa wyraża wątpliwość, że z racji poziomu i dynamiki procesów inflacyjnych oraz wynikającego z nich znacznego wzrostu kosztów utrzymania, pułapy wynagrodzeń przewidziane projektowanym rozporządzeniem mogą nie przystawać do aktualnych i przyszłych warunków ekonomicznych panujących na rynku pracy w miejscowościach będących siedzibami sądów administracyjnych.

WP.420.86.2024
Pełna elektroniczna wersja ma postać PDF