- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
w sprawie skierowania wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa rodzinnego (Dz. U. poz. 349).
- Na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 186 ust. 2 oraz art. 188 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm., zwanej dalej „Konstytucją RP”), Krajowa Rada Sądownictwa wnosi o stwierdzenie, że:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Rodzinnego (Dz. U. poz. 349) w całości, tj. §§ 1 do 16, jest niezgodne z art. 2, art. 92 ust. 1, art. 146 ust. 4 punkt 2 i art. 151 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albowiem organ, który wydał zaskarżone rozporządzenie nie jest organem tożsamym z Radą Ministrów w rozumieniu art. 146 ust. 4 punkt 2 Konstytucji RP z uwagi na nieprawidłowy jej skład;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Rodzinnego (Dz. U. poz. 350) w całości, tj. §§ 1 do 16, jest niezgodne z art. 2, art. 7 w zw. z art. 186 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albowiem zaskarżone rozporządzenie zostało wydane przez Radę Ministrów bez zachowania trybu wymaganego przepisami prawa do jego wydania, bez zasięgnięcia opinii Krajowej Rady Sądownictwa;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Rodzinnego (Dz. U. poz. 349) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zakresie w jakim dopuszczają możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, sędziego sądu administracyjnego, sędziego Sądu Najwyższego oraz sędziego sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 92 ust. 1 w zw. z art.146 ust. 4 pkt. 1 , 2 i 12 w zw. z art. 7, art. 10 ust.1 i art. 176 ust 2 i art. 178 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Rodzinnego (Dz. U. poz. 349) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zw. art.77 §1 pkt 2 i 2c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334, dalej: p.u.s.p.) w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2492, dalej: p.u.s.a.) w zw. z art. 10 ust.1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1093, dalej: uSN) w zw. z art. 70 § 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2250, dalej: p.u.s.w.) w zakresie w jakim dopuszcza możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, sądu administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji, a przez to są niezgodne z art.10 ust. 1 i 2, art. 45 ust.1, art. 173 i art. 178 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Rodzinnego (Dz. U. poz. 350) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641), w związku z art.77 § 2b p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 p.u.s.a. w zw. z art. 10 ust. 1 uSN w zw. z art.70 § 1 p.u.s.w., w zakresie w jakim dopuszcza łączenie przez sędziego sądu powszechnego, sądu administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego funkcji orzekania z pełnieniem czynności w Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 10 ust. 1, art. 45 ust. 1, art. 173 i art. 178 i art. 190 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia w zakresie obejmującym odwołanie sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego z funkcji przewodniczącego, zastępcy Przewodniczącego i członka Komisji jest niezgodny z art. 2, art. 10 w zw. z art. 173 w związku i art. 178 ust. 1, art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.
- Krajowa Rada Sądownictwa zastrzega możliwość uzupełnienia argumentacji w razie podniesienia przez Prezesa Rady Ministrów, Prokuratora Generalnego a jednocześnie Ministra Sprawiedliwości nowych tez uzasadniających odstępstwo od wskazanego podstawowego wzorca kontroli konstytucyjności na rzecz innych wartości chronionych konstytucyjnie.
- Do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, wraz z prawem do modyfikowania treści wniosku Krajowa Rada Sądownictwa upoważnia sędziów: dr Annę Dalkowską dr Macieja Nawackiego i Joannę Kołodziej-Michałowicz.
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
w sprawie skierowania wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego (Dz. U. Nr 232, poz. 2319 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego (Dz. U. poz. 348).
- Na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 186 ust. 2 oraz art. 188 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm., zwanej dalej „Konstytucją RP”), Krajowa Rada Sądownictwa wnosi o stwierdzenie, że:
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego (Dz. U. Nr 232 poz. 2319 ze zm.; w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641)
w zakresie w jakim dopuszczają możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, sędziego sądu administracyjnego, sędziego Sądu Najwyższego oraz sędziego sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 92 ust. 1 w zw. z art. 146 ust. 4 pkt. 1, 2 i 12 w zw. z art. 7, art. 10 ust.1 i art. 176 ust 2 i art. 178 ust. 1 Konstytucji RP; - § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego (Dz. U. Nr 232, poz. 2319 ze zm.; w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zw. art. 77 § 1 pkt 2 i 2c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334, dalej: p.u.s.p.) w zw. z art. 29 § 1
i art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2492, dalej: p.u.s.a.) w zw. z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1093, dalej: uSN) w zw. z art. 70 § 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2250, dalej: p.u.s.w.) w zakresie w jakim dopuszcza możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji, a przez to są niezgodne z art. 10 ust. 1 i 2, art. 45 ust.1, art. 173 i art. 178 ust.1 Konstytucji RP; - § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego (Dz. U. Nr 232, poz. 2319 ze zm.; w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641),
w związku z art. 77 § 2b p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 p.u.s.a. w zw. z art. 10 ust. 1 uSN w zw. z art. 70 § 1 p.u.s.w., w zakresie w jakim dopuszcza łączenie przez sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego funkcji orzekania z pełnieniem czynności w Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 10 ust. 1, art. 45 ust. 1, art. 173 i art. 178 i art. 190 ust.1 Konstytucji RP; - § 3 ust. 1, 2 i § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r.
w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego (Dz. U. Nr 232, poz. 2319 ze zm.; w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem) w zakresie obejmującym odwołanie sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego z funkcji przewodniczącego, zastępcy Przewodniczącego i członka Komisji jest niezgodny
z art. 2, art. 10 w zw. z art. 173 w związku i art. 178 ust. 1, art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.
- Na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 186 ust. 2 oraz art. 188 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm., zwanej dalej „Konstytucją RP”), Krajowa Rada Sądownictwa wnosi
o stwierdzenie, że:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego (Dz. U. poz. 348; w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem nowelizującym) w całości tj. w jego § 1 i § 2 jest niezgodne z art. 2, art. 92 ust. 1, art. 146 ust. 4 punkt 2 i art. 151 Konstytucji RP, albowiem organ, który wydał zaskarżone rozporządzenie nie jest organem tożsamym z Radą Ministrów
w rozumieniu art. 146 ust. 4 punkt 2 Konstytucji RP z uwagi na nieprawidłowy jej skład; - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Karnego (Dz. U. poz. 348; w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem nowelizującym) w całości tj. w jego § 1 i § 2, jest niezgodne z art. 2, art. 7 w zw. z art. 186 ust. 1 Konstytucji RP, albowiem zaskarżone rozporządzenie nowelizujące zostało wydane przez Radę Ministrów bez zachowania trybu wymaganego przepisami prawa do jego wydania, bez zasięgnięcia opinii Krajowej Rady Sądownictwa.
- Krajowa Rada Sądownictwa zastrzega możliwość uzupełnienia argumentacji w razie podniesienia przez Prezesa Rady Ministrów, Prokuratora Generalnego a jednocześnie Ministra Sprawiedliwości nowych tez uzasadniających odstępstwo od wskazanego podstawowego wzorca kontroli konstytucyjności na rzecz innych wartości chronionych konstytucyjnie.
- Do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, wraz z prawem do modyfikowania treści wniosku Krajowa Rada Sądownictwa upoważnia sędziów: dr Annę Dalkowską, dr Macieja Nawackiego
i Joannę Kołodziej-Michałowicz.
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
w sprawie skierowania wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1741 oraz z 2024 r. poz. 347) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (Dz. U. poz. 347).
- Na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 186 ust. 2 oraz art. 188 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm., zwanej dalej „Konstytucją RP”), Krajowa Rada Sądownictwa wnosi o stwierdzenie, że:
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz.1741 oraz z 2024 r. poz. 347 – w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zakresie w jakim dopuszczają możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, sędziego sądu administracyjnego, sędziego Sądu Najwyższego oraz sędziego sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 92 ust. 1 w zw. z art.146 ust. 4 pkt. 1 , 2 i 12 w zw. z art. 7, art. 10 ust.1 i art. 176 ust 2 i art. 178 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 2 pkt 1, 2 i 3, § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1741 oraz z 2024 r. poz.) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zw. art. 77 §1 pkt 2 i 2c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334, dalej: p.u.s.p.) w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2492, dalej: p.u.s.a.) w zw. z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1093, dalej: uSN) w zw. z art. 70 § 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2250, dalej: p.u.s.w.) w zakresie w jakim dopuszcza możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art.10 ust. 1 i 2, art. 45 ust.1, art. 173 i art. 178 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz.1741 oraz z 2024 r. poz. 347 – w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641), w związku z art. 77 § 2b p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 p.u.s.a. w zw. z art. 10 ust. 1 uSN w zw. z art. 70 § 1 p.u.s.w., w zakresie w jakim dopuszcza łączenie przez sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego funkcji orzekania z pełnieniem czynności w Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 10 ust. 1, art. 45 ust. 1, art. 173 i art. 178 i art. 190 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 2002 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz.1741 oraz z 2024 r. poz. 347 – w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem) w zakresie obejmującym odwołanie sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego z funkcji Przewodniczącego, zastępcy Przewodniczącego i członka Komisji jest niezgodny z art. 2, art. 10 w zw. z art. 173 w związku i art. 178 ust. 1, art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.
- Na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 186 ust. 2 oraz art. 188 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm., zwanej dalej „Konstytucją RP”), Krajowa Rada Sądownictwa wnosi o stwierdzenie, że:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (Dz. U. poz. 347, w uzasadnieniu zwane rozporządzeniem nowelizującym/zmieniającym) w całości tj. § 1 i § 2 jest niezgodne z art. 2, art. 92 ust. 1, art. 146 ust. 4 punkt 2 i art. 151 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albowiem organ, który wydał zaskarżone rozporządzenie nie jest organem tożsamym z Radą Ministrów w rozumieniu art. 146 ust. 4 punkt 2 Konstytucji RP z uwagi na nieprawidłowy jej skład;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego (Dz. U. poz. 347) w całości tj. § 1 i § 2 jest niezgodne z art. 2, art. 7 w zw. z art. 186 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albowiem zaskarżone rozporządzenie nowelizujące zostało wydane przez Radę Ministrów bez zachowania trybu wymaganego przepisami prawa do jego wydania, bez zasięgnięcia opinii Krajowej Rady Sądownictwa.
III. Krajowa Rada Sądownictwa zastrzega możliwość uzupełnienia argumentacji w razie podniesienia przez Prezesa Rady Ministrów, Prokuratora Generalnego a jednocześnie Ministra Sprawiedliwości nowych tez uzasadniających odstępstwo od wskazanego podstawowego wzorca kontroli konstytucyjności na rzecz innych wartości chronionych konstytucyjnie.
- Do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, wraz z prawem do modyfikowania treści wniosku Krajowa Rada Sądownictwa upoważnia sędziów: dr Annę Dalkowską, dr Macieja Nawackiego i Joannę Kołodziej-Michałowicz.
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
w sprawie skierowania wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350).
- Na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 186 ust. 2 oraz art. 188 pkt 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm., zwanej dalej „Konstytucją RP”), Krajowa Rada Sądownictwa wnosi o stwierdzenie, że:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w całości, tj. od §§ 1 do 14, jest niezgodne z art. 2, art. 92 ust. 1, art. 146 ust. 4 punkt 2 i art. 151 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albowiem organ, który wydał zaskarżone rozporządzenie nie jest organem tożsamym z Radą Ministrów w rozumieniu art. 146 ust. 4 punkt 2 Konstytucji RP z uwagi na nieprawidłowy jej skład;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w całości, tj. od §§ 1 do 14, jest niezgodne z art. 2, art. 7 w zw. z art. 186 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albowiem zaskarżone rozporządzenie zostało wydane przez Radę Ministrów bez zachowania trybu wymaganego przepisami prawa do jego wydania, bez zasięgnięcia opinii Krajowej Rady Sądownictwa;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w zw. z art.12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zakresie w jakim dopuszczają możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, sędziego sądu administracyjnego, sędziego Sądu Najwyższego oraz sędziego sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 92 ust. 1 w zw. z art.146 ust. 4 pkt. 1 , 2 i 12 w zw. z art. 7, art. 10 ust.1 i art. 176 ust 2 i art. 178 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w zw. art.77 §1 pkt 2 i 2c ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334, dalej: p.u.s.p.) w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2492, dalej: p.u.s.a.) w zw. z art. 10 ust.1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1093, dalej: uSN) w zw. z art. 70 § 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2250, dalej: p.u.s.w.) w zakresie w jakim dopuszcza możliwość powołania sędziego sądu powszechnego, sądu administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego w skład Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji, są niezgodne z art.10 ust. 1 i 2, art. 45 ust.1, art. 173 i art. 178 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 2 pkt 1, 2 i 3 oraz § 3 ust.1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w zw. z art. 12a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641), w związku z art.77 § 2b p.u.s.p. w zw. z art. 29 § 1 i art. 49 p.u.s.a. w zw. z art. 10 ust. 1 uSN w zw. z art.70 § 1 p.u.s.w., w zakresie w jakim dopuszcza łączenie przez sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego funkcji orzekania z pełnieniem czynności w Komisji jako przewodniczącego Komisji, zastępcy przewodniczącego lub członka Komisji są niezgodne z art. 10 ust. 1, art. 45 ust. 1, art. 173 i art. 178 i art. 190 ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
- § 3 ust.1 i 2 rozporządzenia rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. poz. 350) w zakresie obejmującym odwołanie sędziego sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądu wojskowego z funkcji przewodniczącego, zastępcy Przewodniczącego i członka Komisji jest niezgodny z art. 2, art. 10 w zw. z art. 173 w związku i art. 178 ust. 1, art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.
- Krajowa Rada Sądownictwa zastrzega możliwość uzupełnienia argumentacji w razie podniesienia przez Prezesa Rady Ministrów, Prokuratora Generalnego a jednocześnie Ministra Sprawiedliwości nowych tez uzasadniających odstępstwo od wskazanego podstawowego wzorca kontroli konstytucyjności na rzecz innych wartości chronionych konstytucyjnie.
- Do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym, wraz z prawem do modyfikowania treści wniosku Krajowa Rada Sądownictwa upoważnia sędziów: dr Annę Dalkowską dr Macieja Nawackiego i Joannę Kołodziej-Michałowicz.
Strona 6 z 182